Wpływ wysokości kabiny samolotu na dyskomfort pasażerów

Porównanie średniej saturacji tlenowej i analizy gazowej krwi podczas ćwiczeń w warunkach niedotlenienia. Po 30 minutach w warunkach hipoksji na symulowanej wysokości 9186 stóp (2800 m), 75 pacjentów przydzielono do wykonywania ćwiczeń (ergometria cyklu 100 W) przez 35 minut, a następnie 10 minut odpoczynku i 10 minut w warunkach normalnych. Co 5 minut mierzono wartości nasycenia tlenem (czerwona linia) i porównywano z ciśnieniem cząstkowym tlenu tętniczego (niebieska linia) z tętniczej krwi małżowiny usznej. I słupki wskazują 95% przedziały ufności.
Muhm i in. (Wydanie 5 lipca) informują, że przy ciśnieniu atmosferycznym równoważnym wysokości 8000 stóp (2438 m) nad poziomem morza, uczestnicy ich badania mieli maksymalny spadek jedynie o 4,4 punktu procentowego w nasyceniu tlenem, mierzony za pomocą pulsoksymetrii. Jesteśmy zaniepokojeni dokładnością ich ustawienia2. Aby symulować ćwiczenia na dużych wysokościach u personelu pokładowego samolotu, zbadaliśmy 75 osób w wieku od 24 do 62 lat w normobarycznych, niedotlenionych warunkach w zamkniętej kabinie z zawartością tlenu 14,8 %, odpowiednik warunków na wysokości 9186 stóp (2800 m) i ciśnieniu barometrycznym w zakresie od 1008 do 1040 mm Hg3. Następnie porównaliśmy pomiary saturacji tlenu na podstawie pulsoksymetrii z analizą krwi tętniczej. Uderzający kontrast w stosunku do maksymalnego zmniejszenia się średniego wysycenia tlenem o 12,2% (normoxia vs. niedotlenienie podczas 35 minut wysiłku) spowodował spadek o 31,7% ciśnienia parcjalnego tlenu tętniczego, co doprowadziło do średniego poziomu 48 mm Hg (95% przedział ufności, 47 do 48) (rysunek 1). Ponieważ poziomy poniżej 60 mm Hg mogą być szkodliwe, pulsoksymetria może nie dostarczyć informacji wystarczająco dokładnych dla oceny homeostazy tlenu2; przewoźnicy lotniczy i lekarze powinni być świadomi potencjalnego ryzyka dla zdrowia.
Gustav Schäcke, MD
Cristian Scutaru, mgr inż.
David A. Groneberg, MD
Charité-Universitäts Medizin Berlin, D-12207 Berlin, Niemcy
gustav.schaecke.berlin. -online.de
3 Referencje1. Muhm JM, Rock PB, McMullin DL i in. Wpływ wysokości kabiny samolotu na dyskomfort pasażerów. N Engl J Med 2007; 357: 18-27
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Planes C, Leroy M, Foray E, Raffestin B. Gazy krwi tętniczej podczas wysiłku: ważność pomiarów przezskórnych. Arch Phys Med Rehabilitation 2001; 82: 1686-1691
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
3. Schäcke G. Podstawy prewencyjnego badania zawodowego podczas pracy w atmosferze zubożonej w tlen. Zaprezentowany na 28. Międzynarodowym Kongresie Zdrowia Zawodowego, Mediolan, 11-16 czerwca 2006 r.
Google Scholar
(2)
[patrz też: gliceryna na wlosy, echo serca poznań, lista oczekujących na leczenie sanatoryjne ]